Velogic Rowery Poziome

Rower poziomy opatentowano już ponad 100 lat temu. W Europie w początku lat 80-tych zapoczątkowało działalność kilku producentów stopniowo promując nowy środek transportu indywidualnego, nowe trendy, nowy sport. Dzisiaj na świecie jeździ blisko dwa miliony rowerzystów w pozycji poziomej. I jak myślisz? Ilu chce wrócić z powrotem na stare siodełko?

Niezaprzeczalnie wygodna pozycja cyklisty jest wspólną cechą rowerów poziomych a dodatkowo zaskakująca jest również ilość rozwiązań konstrukcyjnych jakie powstały na przełomie stulecia. Poziome rowery istnieją w kilkunastu odmianach, np. z podziałem na ilość kół i ich rozmieszczenie, ale zawsze celem jest minimalizacja oporu powietrza stawianego przez ciało cyklisty. A opór ten może sięgać 90% układu rower – człowiek. Zatem pozycja horyzontalna wpływa wydatnie na prędkość i pozwala komfortowo podróżować.

Przez lata ewolucji roweru poziomego okazało się też że dopuszczalne są wszelkie możliwe konfiguracje związane z wysokością fotela w relacji do wysokości mechanizmu korbowego. Na przykład rowery poziome z mechanizmem korbowym poniżej fotela przypadły do gustu osobom starszym oraz mniej przekonanym… Natomiast skrajnie inna pozycja; mechanizm korbowy na wysokości twarzy cyklisty i plecy poziomo to domena zaawansowanych pojazdów wyścigowych… jednak nie nadających się do codziennej jazdy w mieście. Można więc uznać że najwłaściwszy jest „złoty środek”, który naukowo i praktycznie ustalono następująco; przewyższenie mechanizmu korbowego ponad fotel od 10 do 25 cm przy pochyleniu fotela około 30o. Pozycja cyklisty przy takich parametrach roweru oprócz optymalizacji wydajności (dzięki najsilniejszemu odparciu pleców od fotela) jest w pełni ergonomiczna, czytaj zdrowa 🙂

Mając za sobą prawie 30 lat doświadczenia w budowie i jezdzie na poziomych, proponuję rower będący syntezą złożonych zależności i preferencji cyklistów. Jak wiadomo najcenniejszą cechą roweru jest niska masa przy maksymalnej wytrzymałości. Nowy rower poziomy Velogic SR305 jest zbudowany na ramie aluminiowej ze sztywnym zawieszeniem tylnego koła na totalnie mocnym układzie trójkąta . Wytrzymałość tego fragmentu jest szacowana do obciążenia cyklistą do 130 kg wagi. Rama w tym rowerze jest wyjątkowo uformowana dając możliwość założenia opon w całej dostępnej rozpiętości od wyścigowych Durano 1.10 do np. Big Apple 2.15, modulując tym samym częściową amortyzację.

Rozmiar kół 20″ wybrany został nieprzypadkowo lecz jest podyktowany uzyskaną optymalną wysokością fotela od ziemi oraz zaprojektowanym prowadzeniem łańcucha bez stosowania kółka odchylającego. Prosta linia łańcucha to atut w postaci absolutnie swobodnej pracy napędu, którą w tym rowerze osłaniają rurki z PTFE (teflonu). Te tworzywo zdobyło uznanie głównie za sprawą minimalnego tarcia.

Wspomniana wysokość fotela od ziemi umożliwia cyklistom każdego wzrostu wygodną pozycję podparcia jedną nogą przy ruszaniu w momencie gdy druga stopa startuje na pedale w najwyższej pozycji. Taka figura na rowerach z dużymi kołami jest podobna do szpagatu 🙁 . Standardowym elementem w Velogic jest odchylana kierownica, z regulacją wysunięcia oraz kąta położenia na siebie. Ruchoma dolna część kierownicy wykonana jest ze stali nierdzewnej i wraz z elementem z poliamidu tworzą ruchomą część o wyjątkowej, bezobsługowej trwałości na wiele lat. Górna część kierownicy jest aluminiowa.

Małe koła zaskakująco dla początkujących pozwalają na wspaniałe przyspieszenia co sprawia że konieczna jest pełna kontrola nad rowerem. Zapewniają ją hamulce tarczowe instalowane standardowo a tylko w przednim widelcu mogą być zastąpione przez V-brake. Warto też mieć świadomość że skuteczne hamowanie nie zależy wyłącznie od klasy hamulców ale też od właściwego docisku opon do jezdni poprzez właściwy rozkład nacisku na dwa koła – stąd znaczne przesunięcie fotela do tyłu.

Dostępne są fotele w 3 rozmiarach (dopasowanych do wzrostu) w wersjach z laminatu szklano-epoksydowego i włókna węglowego. Takie elementy jak regulacja wysunięcia przedniej części ramy (regulacja do wzrostu) i regulacja kąta położenia fotela to również standard. Rower Velogic SR305 jest dedykowany do codziennej jazdy oraz średnio dystansowej turystyki – to tylko ze względu na częściowo ograniczoną możliwość założenia jednej pary sakw bocznych na stelażach instalowanych na życzenie z jednej lub dwóch stron. Ten rower nadaje się do jazdy w każdym terenie ale na drogach nierównych powinien utrzymywać ciągły kontakt z podłożem.

Velogic SR305 jest rowerem kompletnym, w którym Tobie pozostanie zainstalowanie ulubionych dodatków jak lusterko, licznik czy oświetlenie. Zwłaszcza to ostatnie ma wydatny wpływ na bezpieczeństwo gdyż w odróżnieniu np. od „kolarzy” sylwetka rowerzysty poziomego widziana z przodu lub z tyłu nie wykazuje ruchu – kręcące nogi mieszczą się w „cieniu” i tak już mocno pomniejszonej powierzchni czołowej.

Velogic SR305 na osprzęcie:
  • Shimano Alivio 3×9
  • Korby szosowe Shimano Sora 52/39
  • Koła na piastach Novatec, z obręczą alu i szprychami nierdzewnymi DT
  • Opony Schwalbe – model do wyboru
  • Hamulce tarczowe mechaniczne Avid lub Tektro 160 mm
  • Akcesoria: materac na fotel, błotniki, nóżka

Cena: 6800,00 zł brutto

Rowery można zamawiać w opcji jako złożony z wybranych przez Klienta części – gotowy do jazdy, lub sam zestaw składający się z ramy, widelca, kierownicy, fotela z zagłówkiem i rurki do łańcucha. Materac na fotel, nóżkę i błotniki można zamówić dodatkowo.

Rowerów złożonych nie wysyłamy. Nie sprzedajemy także komponentów ani części rowerowych.

Zapraszam na jazdy próbne.
Mariusz Łuczak